Az ember éli az életét, aztán egyszer valahogy találkozik egy verssel, tájjal... és szinte megölelik egymást. Így. Pilinszky János Advent c. írása találkozás volt, ráismerés, hogy ez az enyém is, ami további erőt ad, valahányszor ...
Otthonunk a Szentháromság
Klaus Hemmerle (1929-1994) neves teológus, a német egyház kiemelkedő alakja a 20. század utolsó évtizedeiben, Aachen püspöke. Chiara Lubich a mozgalom társalapítójának tekinti, egyrészt a püspökök közötti közösség elindításáért, másrészt az egység karizmájának teológiai értelmezésében játszott úttörő szerepéért.
Halála előtt hét nappal a német Prisma folyóirat szerkesztői kérdezték őt arról, mit jelentett számára Chiara Lubich karizmájával való találkozás. Az életösszegző vallomásnak is tekinthető szöveg egy kis részletét közöljük.

Olvasási idő: 3 perc
Úgy vélem, a Fokoláre Mozgalom újdonsága és értéke egy sajátos istentapasztalatban rejlik. Ez Chiara Lubich személyéhez kötődik, mégis kezdettől fogva közösségi tapasztalat. Nem azzal akarom azonban kezdeni mondandómat, hogy a megfigyelő szerepébe lépek és Chiara Lubich írásait elemzem, inkább elmesélem személyes találkozásomat a Fokoláre Mozgalommal.
1958 nyarán – akkor már hat éve pap voltam – Freiburgból indultam Fiera di Primieróba, Trentó közelébe: ott zajlott egy nyári találkozó, ahová a világ minden részéről érkeztek emberek, hogy megismerkedjenek a Fokoláre Mozgalommal. Az ott töltött rövid időben részt akartunk venni a mozgalom életében.
(…)
Teológiatanulmányaim során egy tanárom elmagyarázta, mit értett Jézus valójában Isten országa alatt. Akkor rájöttem valamire: Isten országa nem olyan ország, amit fizikai helyhez lehet kötni, nem is igazságok és parancsolatok rendszere, Isten országa Isten maga. Isten nem távoli horizont vagy magasztos elv: Jézusban ő ide jött közénk a földre. Világos volt számomra, hogy Isten az én életemnek is a középpontja akar lenni, hogy én mindenre belőle kiindulva tekintsek, mindent belőle kiindulva tegyek. Ez a gondolat nem hagyott nyugodni. De mit kell ehhez tennem? Nem találtam teret erre a hétköznapi életemben. Hiányzott a híd aközött, amire mélységesen vágytam és ami különböző módokon lefoglalta az időmet.
A Máriapolin ez az űr hirtelen megtelt. Isten egyszerűen ott volt. Behatolt kölcsönös kapcsolatainkba. Emlékszem, egyik éjszaka nem tudtam aludni attól a gondolattól, milyen közel van az Isten. Úgy éreztem, hogy még azok a tanítványok se tapasztalhatták meg jobban Isten közelségét, akik személyesen találkoztak Jézussal.
(…)
Korábban úgy gondoltam Istenre, mint a teremtés csúcsára, mint az egyenesek enyészpontjára, mint egy elgondolhatatlan gondolatra, mint misztériumra, mely előtt mi emberek elnémulunk. Ott, Fierában (a Máriapolin), megmaradt ez a misztérium, de volt valami más, több is. Ott Isten, aki Atya, tapasztalati valóság volt. Valószínűleg még soha nem imádkoztam úgy életemben a Miatyánkot, mint ott, akkor: még nem értettem meg korábban, mit jelent ez a név, Abba, Atya. Egyszeriben a világ végtelennek tűnt, és mégis ismertnek és biztonságosnak, amiben Isten az Atyánk, mi ráhagyatkozhatunk, mindent a kezébe helyezhetünk, és feltételek nélkül követhetjük.
Hatalmas kihívást jelentett mindez nekem, de még inkább lenyűgöző felfedezést.
Az Atyaisten olyan, mint a végtelem kozmosz – nem, nem a kozmosz, hanem mint aki a kozmoszt magába foglalja, akitől kiindul és végeérhetetlenül visszhangzik: Isten a szeretet. És a végtelenben ez egyetlen névben összegződik: Jézus. Ez volt a Máriapolin a felfedezésem.
Nemcsak a Szeretet-Istenről beszéltünk, hanem hasonlóképpen Jézusról is. Nem kevesen bosszankodva mondták: „Jézus, Jézus – már alig bírom hallani. A felebarát Jézus, a pápa Jézus, a bűnöző Jézus és még ki tudja, ki mindenki. Hagyjuk Jézust, hogy Jézus legyen, hagyjatok minket ezek nélkül a túlzásba vitt vallásos kifejezések nélkül élni.”
Noha érthető ez a kifakadás, alapos vizsgálat után kénytelen voltam elvetni. A Názáreti Jézus tényleg azért jött, hogy ennek a világnak minden valóságával eggyé váljon – a gyermekkel, a bűnözővel, a filozófussal. Ezért szól hozzánk esendő emberi szavakkal, és ezekben és még inkább személyében Isten kinyilatkoztatja önmagát. Jézus éli a mi életünket, a szenvedéseinket olyannyira, hogy ő maga él és szenved minden emberben, így minden, amit megélünk, amit elveszítünk, alkalom arra, hogy találkozzunk vele, vele éljünk. A kimondhatatlan Isten eme végtelen távlatban Szeretet, és Jézusban ezzel egyidejűleg olyan életút és középpont, ahonnan feltárul előttünk a kinyilatkoztatás.
Klaus Hemmerle karácsonyi gondolatai megjelentek könyvben: itt.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Forrás: Nuova Umanità. 234. 2019. XLI. évf.2. sz. 63-67.o.
Fordította: Paksy Eszter